Sunn Munn

Enkel eplejuice for de små

033

Før du tenker at du ikke skjønner bæra av hvorfor man skal lage eplejuice når man kan kjøpe dette i små hendige håndholdte juiceflasker til de små, så les denne bloggen om eplejuicens farlige effekt.

Først og fremst må jeg si at barn bør drikke vann som tørstedrikk, akkurat som oss voksne. Når helgen derimot kommer, har vi lov å skeie litt ut. Barna liker jo eplejuice, men behøver vi å gi de den masseproduserte juicen uten næring i? Prøv denne juicen i stedet! Når et barn aldri har smakt ferskpresset appelsinjuice eller fersk eplejuice før, kan det ta litt tid før de venner seg til det. Start forsiktig, drikk sammen med barnet, og gjerne la barnet lage eplejuicen sammen med deg. Jeg er ikke tilhenger av å lure barn, ved å spe ut butikkjøpt juice med hjemmelaget. Jeg synes egentlig av barnet bør vite at eplejuice kommer fra epler, og at de har godt av å smake på «ekte» eplejuice.

Ingredienser

  • epler (granny smith er vår favoritt)
  • en liten bit sitron (ca 1/4 sitron), kan med fordel også juices sammen med epler, da epler oksiderer
  • kaldt vann
  • isbiter

Fremgangsmåte

Har du juicemaskin? Den trenger du, og er en super investering (les den andre bloggen min for mer inspirasjon om juicing og om helsefordelene)

Juice epler og evt sitron, bland ca 70% ferskpresset eplejuice og 30% kaldt vann. Om ønskelig, hiv oppi noen isbiter. Lekkert sugerør skader ikke;-)

Drikkes umiddelbart.

Håper det smaker!

Legg igjen en kommentar »

Ovnsbakt søtpotetdigg

086

Fristende ovnsbakte søtpotetbiter. Helt uten salt.

Spis de som snacks, eller til et måltid:) Visste du at søtpoteten inneholder mer betakaroten enn en gulrot?!?

Ingredienser

  • Søtpotet
  • En liten dæsj olivenolje
  • Kvernet pepper
  • Paprikapulver
  • Løkpulver

Fremgangsmåte

Skrell søtpoteten, og kutt den opp i ønsket store biter. Legg de i en bolle, hell en liten dæsj olivenolje i, og vend dette sammen. Dryss krydderet over potetene, og vend dette godt sammen.

Fordel potetbitene på et bakepapirkledt stekebrett, og stek de i ovnen på ca 200-225 grader celsius. Hvor lenge de må stå avhenger av størrelse på bitene… alt fra 30-60 minutter. Når bitene er myke inni og litt brune i kantene, er de ferdig. Legg de på rist inntil de er spiseklare for den lille… eller store:) Disse er skikkelig gode for hele familien!

Legg igjen en kommentar »

Nøttesnacks med tranebær

013

Deilig små snacksbiter man kan ta med på tur, i nistepakken, på fruktfatet eller når det måtte passe seg.
019

Junior spiser ikke hempfrø… og selv om det er sunt, vil han ikke vite om de engang… forståelig nok:) Men mamma vet bedre, så hun lurer de inn i maten, helt uten at junior aner det:)

Ingredienser

2-4 dadler (du trenger nok dadler for å gjøre massen klissete nok til å forme til faste kuler)
1 ss tranebær – tørket
1 ss hempfrø
2 dl mandler
1 ss gresskarkjerner

Fremgangsmåte

  1. Knus dadler, frø og nøtter i en egnet blender/foodprosessor
  2. Ta en liten bit av massen, og form den til en rund kule
  3. Oppbevar kulene i en tett beholder i kjøleskapet eller fryseren

025

Håper det smaker!

Legg igjen en kommentar »